Rakentamisen laatu ja asiakaspalvelu

Talon rakentaja SKANSKA / Isännöinti REALIA

Tapaus: viemärin haju keittiössä 2019

Edellisessä asunnossani oli ongelma – viemärikaasut tunkivat kylpyhuoneen lattiakaivosta huoneistoon. Kiinteistö oli 60-luvulta, ja putkiremppa oli tulossa. Siksi asialle ei voinut oikein tehdä mitään, ennen putkiremppaan. Tästä suivaantuneena päätin vuokrata täysin uuden asunnon, jotta varmasti ei olisi mitään sisäilmaongelmia

Kuinkas sitten kävikään ?

#”&#¤%&tans. Muutetttuani uuteen kaksioon, huomasin että siellä haisee viemärikaasut keittiössä. U S K O M A T O N T A . PISTE

Kun käy katsomassa asuntoja, on normaalia että asunnoissa on vesilukko kuivunut ja viemäri voi haista asunnossa. Tästä “#¤&¤%tnan syystä oli melko vaikea huomata ongelmaa ennenkuin on muuttanut sisään asuntoon. Roudannut sinne siis joka ikisen kamppeensa.

Ei oo “%&#¤5ta todellista. Olin taas viemärikaasuongelmaisessa täysin uudessa asunnossa! No, vuoden vanhassa.

Eli joku “#¤%3nan idiootti (anteeksi voimasana) oli vielä asunut tässä asunnossa vuoden verran, tajuamatta että paskan haju nyt ei kuulu uuteen asuntoon tai normaaliin elämään yleensä. No, olimme Vantaalla, että tämä ei ole välttämättä ilmeistä. Itse olen Espoosta kotoisin.

Sitten reklamoimaan ja selvittämään asiaa

Jos olisin mökillä tai omakotitalossa, voisin yksinkertaisesti vain korjata asian. Piikkaisin tuon keittiön pois tuosta ja etsisin vuotokohdan.

Nyt joudun ensin vakuuttamaan ison liudan ihmisiä täysin näkymättömästä ongelmasta.

Sitten heidät pitäisi saada  tekemään asialle jotain.

Sitten tämä jokin pitäisi vielä tehdä.

¤#%&ut

Asiakas on jo valmiiksi ärsyyntynyt. Koen siis olevani asiakas tässä, koska maksan vuokraa asumisesta. Tämä ei välttämättä ole selvää huoltoyhtiölle, isännöitsijälle eikä muille prosessin osakkaille. On suuri vaara myös sille, että asunnon omistaja ei tajua että olen asiakas. Vuokra-asumisessa nämä roolit saattavat olla aivan päälaellaan. Käydessäni katsomassa asuntoja ja kun yhtä harkitsin ja sitten sain sähköpostin, niin välittäjä onnitteli minua uudesta asunnosta. Eikös minun olisi pitänyt onnitella välittäjää siitä, että hän sai myytyä kämpän? No, en sitten edes ottanut sitä asuntoa.

ASIAKAS = ASUKAS, TOIMITTAJA=HYPOTEEKKIYHTISTYS (OMISTAA ASUNNON), ASIAKASPALVELU=ISÄNNÖITSIJÄ,

No niin. Nyt on siis aika tehdä tästä asiasta reklamaation, pelkään pahinta, vaikea uskoa että tämä menisi yhtä hyvin kuin IKEAN tapauksessa.

Homma tulille – itse kun tekee niin onnistuu

Ensimmäisenä päivänän sain keikan auki. Huoltoliike oli jopa jo sunnuntaina lukenut meilinsä ja reagoinut asiaan, eli siirtänyt sitä digi putkessa eteenpäin!

Soittelin kaikki tahot läpi heti aamusta ja spostasin ongelmista laajalti kaikille tahoille.

Huoltoliike tuli jopa vieläpä paikanpäälle, kun isännöitsijä oli heidät siihen patistanut. Kertoivat kyllä suureen ääneen, että turha tulla paikalle, kun eivät mitään voi tehdä asialle.  Ja että ei näistä taloyhtiöistä saa edes mitään rahaa, teollisuus sentään maksaa jotain. Aikovat siirtyä kokonaan sinne hommiin. Rehellistä puhetta, joka ei tosin auttanut minua yhtään.

Tulivat kuitenkin, koin että minua kuultiin. Isännöitsijä Realiasta ei vastannut puhelimeen. Hän kyllä laittoin meilin, että asia on tulilla.

Isännöitsijä Realiasta ei soittanut takaisin koko päivänä eikä tänäänkään. Olisin kokenut tulleeni kuulluksi ihmisenä, jolla on haasteita asunnon suhteen.

Kuinkas sitten kävikään

Maanantain iltana tajusin, että voin korjata ongelman tilapäisesti itse. Ajoin Starkkiin ja hain hieman rakennustarvikkeita. Ja kuinka hieno siitä tulikaan, kuva alla.

 

Nyt nuo viemärikaasut eivät sekoitu huoneilmaan, vaan menevät sujuvasti kaasutiiviissä putkessa ulos asunnosta. Mikä riemu!

Asiakas (minä) kokee nyt näin

  • isännöitsijä olisi voinut soittaa takaisin, vaikkakin asia eteni, koen että on hieman hassua että ei soita
  • huoltoyhtiö ei tajunnut, että he voisivat tehdä tilapäisen ratkaisun ja laskuttaa siitä Realiaa tai taloyhtiötä – nyt tein sen itse
  • oli ihan kiva rakennella, mutta eihän tämä ollut se mitä hain kun etsin vuokra-asuntoa

Jännityksellä odotan mitä tapahtuu seuraavaksi.

Day Three – tiistai

Nyt toimijat hakevat asemiaan. Asiat tapahtuvat verkkaan. Itse olen päätynyt siihen, että sieltä vaan puuttuu tuo tiiviste viemäriputken pystynoususta 110mm. Se maksaa 1,2€/kpl tukkupakkauksena. Kinastelevien toimihenkilöiden kustannus per tunti lienee noin 350€. Arvioin että noin kahdessa viikossa digidigipilvikeskustelu ja sinkoilevat tiketit on kulminoitunut toiminnaksi. Itse ajattelin piikata keittiön helvettiin siitä noin 3 viikon kuluttua ja vaihtaa tuon tiivisteen itse.

Itse asiat on siis tämä – tiiviste 60 centtiä

Betonilaatan sisällä menee viemäriputket, arvaus 110mm. Niistä lähtee yhde ylös

yhteestä lähtee putki ylös 110mm, siihen tulee kuristus kapeammaksi, eli tällänen

.

Nyt jossain näissä on tiiviste päin prinkkalaa – etymologia – Sanonta “päin prinkkalaa” (alkuaan “päin Prinkkalan muuria”) on tiettävästi syntynyt 1820-luvulla, kun joku on ajanut vaununsa säpäleiksi lähtiessään Prinkkalan talossa järjestetyistä maaherran juhlista. Tiedät maaherrat, no ei tästä sen enempää – asiat ei muutu.

HT KUPPITIIVISTE PIPELIFE 110

jotain tollasta sieltä puuttuu.

Sitten odotellaan. Äänestä, arvaa ja voita pullakahvit! Kauanko kestää että skandinaavinen palveluorganisaatio (huutonaurua LOL) saa tuon vaihdettua sieltä? Siis oikeammin, kauanko kestää että ne saa tapeltua läpi, että kuka sen vaihtaa?

Google form kysely tässä linkissä Voittajalle pullakahvit tai smoothie! 🙂

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2-SR9I1uaw1Jd2CmXIbmSaaHihbCo1XGmEDFzstuORu8ZHg/viewform?usp=sf_link

Täältä tähän, olen siis nyt mökillä hellan tulen ääressä kirjoittamassa ja näemmä aurinkokin nousi jo ja voittajatunti päättyy!

Prosessi etenee – Realia vastasi spostilla että homma on prosessissa. Tekninen isännöitsijä mainittu, jatkotoimet ja kartoitus. Eiköhän se siitä.

Myös Skanska oli hereillä, instagramista tuli viesti, että näkivät tuon avautumiseni twitterissä ja instassa ja kyselivät lisätietoja.

Digitys siis toimii ja pöhinä on käynnissä! Sitten vain odotettelen reaalimaailman tiivisteenvaihtoa! Toivoa on!

WEEK 2 – Total silence

Tiistaihin mennessä ei ole tapahtunut mitään eikä ole kuulunut mitään. Hmm. Mitenköhän kauan tätä kannattaa odotella? Minua edelleen hämmästyttää se (tai siis ei edes hämmästytä, tunnen Suomen), että kukaan ei ole ottanut yhteyttä Realian puolelta. Olen tunteellinen höpsö ja olisin ilahtunut soitosta.

Ajattelin kohtapuoleen itse taas soitella sinne tänne, koska vaikutelma on se, että mitään ei tapahdu.

Pitäisikö pyytää Realia Isännöinniltä virallista kommenttia? No, asiahan on siis vireillä, mutta jotenkin vaan ihmettelen. Olenko hätäinen? Voisin siis itsekin korjata tuon, voisin kysyä ketä laskutan jos korjaan itse tuon homman…

WEEK 3 – jokohan kohta tapahtuisi jotakin…

Viime viikolla Realia mainitsi Raksystemsin – mitään ei ole kuulunut toki. Alkaa vähitellen ärsyttää. Nyt pitänee soitella taas kierros sinne tänne. Kohta voisin itse korjata sen tiivisteen sieltä, mutta mieluusti laskuttaisin jotakuta sitten siitä.

Perusajatushan minulla oli se, että vuokraan asunnon, joka SOVELTUU ASUMISEEN! Nyt tuo viemärikaasun haju tavallaan ei tue tätä ideaa asumisesta. Myrkyllistäkin se on.

Mikä on sopiva aika toimihenkilövatulointia modernissa skandinaviassa? Kauanko on sopivaa odotella tikettien siirtelyä tietojärjestelmästä toiseen?

No, oma arvioni on se, että kohta alkaa #¤%&&¤#%taa jonkin verran. Sitä paitsi, se minun oma teippiviritys oli tarkoitettu väliaikaiseski, kohta sitä pitää parantaa jos tämä venyy. Eli rakennan oman hienomman metallisen tai sitten korjaavan varsinaisen ongelman itse.

 

Viikko 4 – !

Siunattua. Vasta kuukausi mennyt. No, nyt kävi Raksystemsin ukko tarkastamassa homma kameralla. Ja arvatkaas mitä! Sieltä puuttuu kokonaan se irtomuhvi tai siis viemäriyhde eli siis se koko liitos puuttuu! Siel on vaan kaks putkenpäätä sisäkkäin! Uskomatonta.

Toi vaatii jo syvällistä osaamattomuutta että tulee edes mieleen tehdä viemäriliitos noin! hurjaa. suomilaatu. avainlippu.

Joku tollanen se on. Onniselta löytyy.

Hyvää on se, että vika löytyi. Nyt on mennyt se rapiat kuukausi kohta. Kauankohan tässä vielä kestää.

Hauskaa on se, että sain itse teipata tuon “virityksen” uudestaan kasaan, onneksi teippiä oli vielä jäljellä! Olisiko sen voinut tehdä joku muu? Raksystems? Realia-isännöinti? Huoltoliike? Asunnon omistaja? No, samapa tuo. Teippailu on kivaa.

tuossa se näkyy. putket sisäkkäin. tiiviste puuttuu. hassua
vihreellä viemärikaasu

Tälläi tää nyt menee. sitten taas odotellaan, että koska homma saadaan oikeesti korjattua…

nyt mä teippasin sen taas ite kii… 🙂

Viikko 5…

Pitäisikö tästä hermostua? Nyt käynnistyy viikko viisi, eli yli kuukausi on mennyt. Nyt vika on saatu määriteltyä, mutta sitä ei ole vielä korjattu. Mihin tätä voisi verrata? Millaista tämä touhu on euroopassa tai venäjällä? Olemmeko me vain ihan hurjan hitaita vai kuinka? Jotenkin ihmettelen tätä touhua. Alkaa oikeastaa vähän jo ärsyttää tää juttu. Ehkä nyt voisi ainakin ilmoittaa vuokranantajalle, että en maksa täyttä vuokraa, mikä olisi sopiva kuristus? 50%?

Jaa Jukola7:aa myös kavereille