Myyntisetti – kun ei ole konsernin rahoja

Testasin sen, että onko järkeä tehdä suoramyyntiä lvi liikkeisiin itse Kohon kanssa. Ei ole. Se ei kannata. Lopussa selviää miksi.

Yksi asia mitä startuppi ei usein tajua, on se, että heillä ei ole varaa edes myydä tuotettaan, vaikka se toimisikin ja sen saisi hankittua.

Mitä tarkoittaa lause, sinulla ei ole varaa myydä tuotettasi?

Vaikka saisitkin kehitettyä oman tuotteen ja hankinta sekä logistiikka ei epäonnistuisi katastrofaalisesti ekana vuonna, olet silti kusessa.

Myyntiä pitää usein tehdä työajalla, arkisin kello 9-15 välillä, koska silloin vastinhenkilö on paikalla ja vaikkapa lvi liike on auki. Et voi tehdä oman tuotteen myyntiä, jos olet itse töissä muilla. Mikä sitten auttaisi? No fyrkat tilillä tietenkin. Jos sinulla on omaa rahaa tililläsi vuoden tarpeisiin, voit myydä vuoden tuotetta tai palvelua, jos perhetilanteesi ja oma psykologiasi sallii sen. Jos tuotteesi myyntiaika ekasta soitosta kauppaan on 6 kuukautta, voisi olla vuoden kuluttua jo laskut maksettu ja rahaa tilillä tuotteen tuottaman verran. Jos myyntiaika tuotteelle on taas 2 vuotta, sinulla pitäisi kaiketi olla 3 vuoden rahat tilillä, koska projektit ja maksuajat kestävät. Tämä tarkoittaa siis reilut sataatonnia.

Jukola7:ssa myyntiaika ekasta soitosta kauppaan ja siihen että asiakas on maksanut laskunsa on ollut välilllä 4kk – 27 kk. Kahden vuoden myyntiaika on normaali konsultointityössä. 6 kk on nopea ja 3kk poikkeuksellinen. Lisää päällle isojen firmojen maksuaika 90 päivää, joka on laiton. Pienen ei kannata silti valittaa. Joudut lisäämään tuotteen hintaan  oman työsi rahoituskulut, eli 3 kuukauden liikevaihdon 6% korolla, tai sitten odotat omaa palkkaasi 3kk pidempään. Työntekijät eivät odota palkkaansa, rahoitusgäppi on näissä palkoissa 2-3 kk.

Kohon peräkärrymyynti lvi liikkeisiin, miksi se ei kannnata

Myynnillä on kulu, joka koostuu palkasta ja muista kuluista, kuten auton käyttö ja bensa. Majoitus on myös kallista Suomessa, ellei ole  teltassa, jolla silläkin on oma hintansa.

Excel laskelmasta näemme, että Koho tuotetta ei kannata myydä Suomessa autolla kiertäen yksi lvi liike kerrallaan. Vaikka tulevaisuuden olettama on positiivinen: tuotteen keskikate olisi 20€/kpl ja tuote alkaisi hiljalleen myydä enemmän kuin Oriveden liike myi tänä vuonna, ei homma ole silti järkevää. Myynnin kustannus on liian iso. Vaikka nyt nukuin itse teltassa, on selvää että työntekijä ei niin tekisi.

Seuraava kysymys on se, olisiko järkevää kiertää ympäri suomea useamman tuotteen kanssa? Näinhän Koho vietiin K-Rautoihin. Tukku ajoi omien kymmenien tuotteidensa kanssa raudat läpi ja Koho meni siinä samalla hyllyihin. Tukku toki ottaa sitten osansa katteesta, mutta on se silti paljon tehokkaampaa ja järkevämpää kuin itse ajalle tuolla Savoa ympäriinsä. Hauskaa se toki on ja samalla voi nähdä kavereita. Ajoittain hauskaa. Ei niin hauskaa kun herään sateeseen teltasta. Tosin hyvää se teki! Ihmisen pehmentäminen on tuhon tie #rausing

Eli, myynnin tulee olla tehokasta! Hyvässä tuotteessa ei saisi olla löysää missään kohtaa prosessia! Onpa melkoinen palapeli saada toimimaan edes hetkeksi, kunnes se romahtaa kuten Nokian kävi. Ja Stokmannin olisi pitänyt ymmärrää, että ei siinä kohti Helsinkiä liike kannata.

Muista, älä lähde yrittäjäksi, se ei kannata!

Jaa Jukola7:aa myös kavereille