Lähdin aika nollista opettelemaan myymistä, kun perustin Jukola7:n. Konsultointia olen nyt myyny 6 vuotta yhteensä 0.6M€ edestä ja Kohot olen vienyt markkinaan Suomessa. Avensikseen mahtuu 12 Kohoa.

myyntimies rimowa avensis myyjä
myyntimies rimowa avensis myyjä

Miten viedä Koho-tuote markkinaan?

Nyt minulle on selvinnyt, millainen myyntiprosessi toimii Kohossa.

  • Vien yhden Koho-kitin lvi-myymälään, tai jätän liikkeen ovelle, jos liike on kiinni. (ei sitä pöllitä – jos pöllitään niin se on markkinointia ja osoittaa että tuote on haluttu) (any place is better for the product than warehouse)
  • Laitan emailin perään liikkeeseen, jossa on kerrottu hinnat, rahtihinnat, tilauseräkoot ja tuotteen yleisesittely sekä esite, linkki youtube kanavaan.

Etsin lvi-myymälät (pitää olla myymälä) googlaamalla. Jos on nettisivu niin siitä näkee onko myymälää. Ostin myös dataa Alma Talent Kohderyhmä-hausta, se ei tuottanut mitään tuloksia. Parempi etsiä itse data. Myynti on näemmä käsityötä siinä missä suunnittelukin. Minulla on excel-taulukko, johon merkkaan liikkeet, emailit ja puhelinnumerot, tilaukset ja toimitukset.

myynti excel miten myydä tuotteita suomessa
myynti excel miten myydä tuotteita suomessa
Miten myydään tuotteita
Miten myydään tuotteita – Koho-esimerkki

Myyntireitit pitää suunnitella etukäteen! Tukkuri hoiti Kohot K-Rautoihin. Nyt ajan itse näin kesällä Suomen lvi-liikkeitä läpi. Ne pitää ihan oikeasti käydä läpi liike liikkeeltä! Niihin pitää viedä eka Koho ilmaiseksi, kun se on myyty, he tilaavat kyllä sitten lisää. Paras on myynyt jo 12 kpl 2 kuukaudessa kun vein yhden malliksi!

myyntimies myyntinainen myyntikulttuuri
myyntimies myyntinainen myyntikulttuuri

Entäs digi-digi? Kokeilin sitä, yhden Kohon myynti facebook kamppiksella maksoi minulle 15 €. On halvempaa ajaa Suomen isoimmat kaupungit läpi. Joka kaupungissa on noin 1-2 sopivaa lvi-myymälää. Kesällä on kiva ajella Avensiksella. Bensaa palaa 6 litraa satasella, se on 7,8€ per 100km ja suunnileen 100km välein on yksi lvi-myymälä. Avensis strategia on siis halvempi kuin digi-unicorn-strategy. Samalla näen kavereita eri kaupungeissa, niin suurin ongelma on se, paljonko tuopillinen hyvää IPA:a maksaa.

Pakkaus

QR koodi ohjaa pakkauksesta youtube kanavaan
QR koodi ohjaa pakkauksesta youtube kanavaan
  • Pakkauksessa on ISO QR-koodi, joka ohjaa Jukola7 websivulle
  • Siellä on linkit Youtube-kanavallemme
  • Pakkaus itsessään on esite ja “silent salesman”, se kertoo tuotteen käytön ja idean
  • Pakkaus erottuu joukosta ja luo kiinnostukseen asiakkaalle tuotteeseen
  • Pakkaus on hieman virheellinen, Jukola7 ja Koho “brändi” menevät sekaisin. Olisi parempi että Koho olisi isolla ja Jukola7 pienellä.
  • Koho on Amerin lätkämaila tuotemerkki, siksi sitä on hieman pitänyt varoa. Yleiskielisenä kohoa voi kuitenkin käyttää, koska tämä on eri asiayhteys.

Websivut

  • Websivu kertoo mikä tuote on kyseessä ja mistä sen saa ostaa ja miten se toimii
  • Websivut voisivat olla paremmat, mutta näinkin toimii
  • Yrittäjän sääntö numero yksi on: mikään asia ei saisi olla hoidettu 100% oikein ja hienosti. Kun jokin asia on 80% hoidettu, siirry seuraavaan, siellä on tuhat hoidettavaa asiaa jonossa.

Videot Youtubessa

  • videot kertovat miten Koho toimii ja miten se asennetaan
  • meillä on myös video siitä, miten Kohoa käytetään asiayhteydessä, eli vesiautomaatin ja Trio-UV suodattimen kanssa
LVI liikkeet ymmärtävät tuotteen heti.

Kokonaisuus, eli myyntiruuvi

Nyt kokonaisuus toimii! Vien Kohon liikkeeseen, esittelen sen ja jätän sen sinne. Tässä vaiheessa ei puhuta rahasta vielä mitään. Toki ovh:n voi kertoa. Ja oman ulosmyyntihinnan.

Sitten kun myyjillä on hiljainen päivä, niin he katsovat videot Youtube kanavalta.

“tossa oli hiljanen päivä niin mä katoin ne kaikki videot sieltä”

Tämän takia meillä on eri pituisia videoita. 24 sekuntista videota mainostetaan Instassa tai Facessa, se pyörähtää siinä ihminen silmissä alle kaksi sekuntia kun ihminen plärää puhelinta metrossa. Siitä jää ehkä muistijälki, tai ihminen tilaa kanavan.

10 minuutin asennussaaga on pitkä, sitä voi katsoa sitten omassa rauhassa kun on tylsää. Jopa tunnin mittaisia luentoja voi katsoa vaikkapa autoa ajaessaan mökkimatkalla.

tuotemyynti youtuben avulla
tuotemyynti youtuben avulla

Näin se homma toimii

Kun kaikki nämä palikat ovat olemassa, homma toimii. Eräs lvi-liike on myynyt 12 Kohoa 2 kuukaudessa!

Kohot ovat toki myös verkkokaupoissa ja K-Raudoissa, mutta eivät ihan hirveesti liiku sieltä. Ne hukkuvat hyllyyn. Pointti on se, että myyjän pitää tajuta tuote, jotta hän suosittelee sitä asiakkaalle! Ja tämä toimii lvi-liikkeissä, koska siellä on myös asentajat! He ymmärtävät 0.2 sekunnissa mistä on kyse, kun näkevät Koho-pakkauksen.

Jotta tuote liikkuisi K-Raudoista, tulisi siellä kiertää jatkuvasti itse ja aktivoida myyjiä. Ehkä pitäisi olla jokin myyjäkilpailu. Jos tuote olisi kalliimpi, se kiinnostaisi myyjiä enemmän, koska kate olisi parempi. Joskus tuotteen hinnannosto voi siis lisätä myyntiä! Pitänee kokeilla ensi kesään.

Tällä hetkellä Facebook mainonta on liian kallista, 15 € per kauppa. 30€ kampanjasta jää käteen 7 liidiä, joista 2 ostaa. Eli nyt lvi-liikkeet ovat selkeästi paras väylä nopeaan myyntiin! Ja huomaa, sillä että vien yhden Kohon lvi liikkeeseen voin saada 12 kauppaa! Eli siinä myynnin kustannus menee liki nollaan. 100 km bensat per 12 = 7,8€/12=0,65€/myyty Koho! jos laskee APAn mukaan niin noin euro per tsibale! 🙂

Myyntikanava suppenee alun hajanaisista liideistä lopulta myyntilaskuiksi toimituksen jälkeen.
myyntimies Lauri
myyntimies Lauri

Tarvitsetko osaavaa myyjää B2B?

Laita meiliä ja kerro tarpeesi, teemme myyntiä myös muille yrityksille tunti- tai kuukausilaskutuksella!

Millaiseksi kuvittelin unelma myyntikanavan ja millainen se todellisuudessa oli?

Luulin että k-rauta olisi paras paikka myydä Kohoja.

luulin että K-Rauta olisi unelmamyyntikanava

Kävi ilmi, että unelmamyyntikanava näyttääkin tältä

myyntikanava kuluttajatuotteelle suomessa
unelmamyyntikanava kuluttajatuotteelle suomessa

Luulin, että olisi suuri siunaus saada Kohot K-Rautojen hyllyille. Kävi ilmi, että juuri siellä Kohot hukkuvat hyllyyn, asiakas ei tajua niitä kysyä ja myyjiä ne eivät kiinnosta.

Sen sijaan, mitä pienemmän asentavan lvi-liikkeen löydän, sen parempi se on Kohon myynnin kannalta. Pieni asentava lvi liike saattaa asentaa ja myydä keväällä 15 vesipumppua mökeille.

Silloin Jukola7:n asiakas on tämä “lvi työt ja tarvikkeet” liike. Heidän asiakkaansa ei ole itserakentaja, vaan mökkeilijä joka ostaa asennuksen. Tällöin oma mökkiviritys ei ole kilpailija Koholle. Lvi liike taas saa lisää hyväkatteista liikevaihtoa ja Koho ratkaisee myös varsinaisen loppuasiakkaan ongelman.

Kaikki toimii Kohon ja maapallon eduksi!

Liity mukaan Koho-seikkailuun!

Etsin nyt muutamaa sijoittajaa, jotka auttaisivat Business Finland – hankkeen omarahoitusosuudessa! Voisimme yhdessä avata neljä uutta maata ja viedä Koho Float ilosanomaa maailmalle! Veden pumppaus erilaisista lätäköistä on varmaankin globaali tarve?

Tunnetko ehkä jonkun, joka jo on vienyt retail tuotteen eri maihin onnistuneesti? Join the team!

Jaa Jukola7:aa myös kavereille