Tästä Kohosta on hyvinkin hankala ottaa selvää, että kannattaako sitä jatkaa vai ei.

Theoretical Maximum Sales Potential Creation

Yleinen virhe, minkä startup tekee, on se, että he osoittavat itselleen ja muille valtavan ison markkinakoon ja sitten olettavat jotenkin ihmeen kaupalla pääsevänsä siihen markkinaan kiinni. Esimerkiksi liikeidea on alkaa valmistaa olutta, olutmarkkina on 593 Miljardia € vuodessa ja firma nappaa siitä itselleen 0.01% ja se jo riittää. Hyvä juttu, mutta miten käytännössä ja mitä se markkinaosuuden valloitus maksaa ihan oikeasti. Euroissa ja käytännössä.

Statistical Approach in Koho Business Sanity Check

Kohollekin on helppo osoittaa aivan riittävä markkina, jotta sillä eläisi muutama ihminen vuoden ympäri. Alla on kuva eräästä laskelmasta, jolla päädytään keksimääni termiin Theoretical Maximum Sales Potential Creation. Eli jos käytössä olisi hyvät resurssit (lue palkkaraha usealle hengelle vuoden ympäri ja hieman markkinointibudjettia), niin olisi melko mahdollista päästä kiinni tällaiseen markkinaan. On toki selvää, että ei sitä nyt ihan tuosta vaan myydä 5500 kpl Kohoja ekana vuonna Kanadassa.

Tämä taulukko perustui lukuisiin positiivisiin oletuksiin, joita näkee alla kuvassa. Jokaisesta maasta selvitin kertoimia kuten järvien määrä, mökkeilykulttuurin vahvuus eli mökkien määrä, asukasluvun ja sitten skaalasin luvut niin, että kokonaiskerroin Suomi on 1.0. Koska tiedän jo montako Kohoa Suomessa on myyty 2019-2020, voin skaalata näitä markkinoita ja olettaa että hommat toimisivat muissa maissa suht samaan tahtiin.

Tällä tarkastelulla näyttäisi siltä, että jo Skandinavian mailla päästäisiin yli kusirajan, joka on 3000 Kohoa vuodessa. Sillä määrällä olisi mahdollista maksaa palkkaa yhdelle hengelle koko vuoden ajan, joka on The Ultimate Goal. Sitten ei tarvitsisi enää vatuloida konsultointityön ja Kohoa sekoilun välillä, vaan voisin keskittyä yhteen hommaan, kunnes kyllästyisin siihen ja muuttaisin Burmaan munkiksi. Kyllä, pylväspyhimykseksi kepin nokkaan.

Koska maailma on paska paikka ja kaikki menee aina pieleen, ei tämä lähes tilastollinen metodi anna oikeaa kuvaa Koho markkinan houkuttelevuudesta. Yritetään vielä tarkistaa toista kautta, että hommassa ei ole mitään järkeä ja että se ei varmasti kannata.

Sales Efficiency in Koho Business, Sanity Check

HVAC Stores

Tarkistin jo aiemmin ja kirjoitin siitä blogiinkin, että eihän Kohoa varmasti kannata myydä lvi liikkeisiin peräkärryllä Suomea kiertäen.

Lisäksi minulla on jo tarkat luvut siitä, mitä tapahtui rautakauppa jakelukanavassa 2019-2020.

Hardware shops

Voimme yhdistää nämä eri jakelukanavoiden luvut ja lisätä siihen vielä webshopin. Näin saamme luvun Total Cost of Capability Building ja toisaalta Total Gross Profit Potential tällä annetulla investoinnilla ja voimme laskea näiden Ratio:n 2,24.

Eli jokainen euro, jonka tunkee Kohojen myyntiin, tuottaa seuraavan kolmen vuoden aikana 2,24€ takaisin. Omituista.

Koska se luku oli laskettu kolmen vuoden aikana, voimme laskea IRR:n eli  Internal Rate of Return:in, joka on tässä tapauksessa 1.3. Eli investointi myyntiin näyttäisi kannattavalta. Harmillista, eli tässä näyttäisi olevan järkeä sittenkin. Kärsimys jatkuu?

Tämä toki edellyttää, että tuote saadaan valmistettua ja jaeltua tuolla melko hyvällä keskikatteella. Koska tilasin jo yhden erän, niin minulla on aika hyvä käsitys kustannustasosta. Oikeastaan tiedän kulut senttien tarkkuudella. Lisäksi oletetaan että hankinnassa ja logistiikassa ei tule katastrofeja eikä laadun suhteen myöskään. Myös nuo uudet markkinat pitäisi saada avattua tuolla kustannustasolla, joka laskelmissa on. Mutta koska avasin jo Suomen markkinat, tiedän tuon kustannustason tuhansien eurojen tarkkuudessa.

Valitettavasti edes hyvin kriittisellä otteella on vaikea todistaa, etteikö tässä voisi olla jotain järkeä lopulta kuitenkin.

Siltikin on parempi hankkiutua töihin kuntiin, valtiolle, isoihin firmoihin tai ihan minne tahansa muualle kuin yrittäjäksi. Varoita lapsiasi. Myös taideaineet ovat tuhoisia. Edes hyvin vahva DI pohja ei pelasta taideaineiden tuhoa syytävältä vaikutukselta omaan talouteen.

Olihan tämä nyt varmasti riittävän kyynistä ja inhorealistista?

Jaa Jukola7:aa myös kavereille